Co trzeba wiedzieć montując elektryczną bramę garażową

2014-03-04 11:28:26 (ost. akt: 2014-03-04 11:43:02)

Wybierając typ bramy garażowej warto zastanowić nad się nad zakupem bramy z napędem automatycznym. Taka konstrukcja jest przede wszystkim wygodna. Aby jednak można było z tej wygody w pełni korzystać trzeba najpierw prawidłowo wszystko zamontować.

Co trzeba wiedzieć montując elektryczną bramę garażową

Autor zdjęcia: Faac

Prawidłowy montaż elektrycznej bramy garażowej to połowa sukcesu. Skupmy się więc na tym, czego nie robić, czyli na błędach.

Cierpliowość popłaca
Pierwszym grzechem jest na pewno niecierpliwość montażowa. Wiele osób wychodzi z założenia, że bramę trzeba montować jak najszybciej, jeszcze przed ukończeniem prac wykończeniowych. Źródło takiego myślenia jest dość prozaiczne — uważamy bowiem, że z garażu możemy zacząć korzystać wcześniej, a zamontowana wcześniej brama oszczędzi nam ciągłego sprzątania.
I tu właśnie warto wykazać się cierpliwością i zamontować bramę wraz z napędem dopiero po wykonaniu ostatnich szlifów, takich jak otynkowanie ścian bocznych, położenie posadzki wewnątrz garażu czy wykonanie elewacji zewnętrznej. Dlaczego? To proste — prace te wykonuje się dużo łatwiej, jeśli nie musimy uważać na wrażliwe elementy bramy. Po drugie — niwelujemy ryzyko zanieczyszczenia mechanizmów np. cementem, piaskiem, za co automatyka bramy z pewnością odwdzięczy się płynną i bezawaryjną pracą.

Źle dobrane gabaryty
Zdarza się, że inwestorzy nie dostosowują wielkości otworu garażowego do rodzaju wybranej bramy i możliwości napędu automatycznego.
— W przypadku, gdy wylot garażu jest zbyt mały (za wąski, za niski lub po prostu nierówny), z czasem pojawią się problemy w postaci zacinania się mechanizmu bądź prowadzącej do awarii, nieprawidłowej pracy siłowników — mówi Sławomir Baran, ekspert zajmujący się automatyką do bram. — Z drugiej strony zbyt duże, niepokryte przez bramę przestrzenie oznaczają spore straty cieplne, co w przypadku garaży ogrzewanych godzi w ogólną efektywność energetyczną budynku. Nie wspominając już o zachęcie dla włamywacza, który będzie mógł takie drzwi bez problemu podważyć — dodaje nasz ekspert.
Dobierz napęd
Na rynku dostępnych jest obecnie sporo modeli napędów automatycznych do bram, różniących się między sobą m.in. mocą silnika, poziomem zastosowanego napięcia elektrycznego czy rodzajem samego mechanizmu. Dlatego też warto przedyskutować temat ze specjalistą.
— Najważniejsze dane, to wymiary i waga drzwi garażowych oraz przewidziana częstotliwość użytkowania. Błędem jest kupowanie napędu obsługującego bramę o masie zbliżonej do naszej — siłowniki pracują wówczas na maksymalnym obciążeniu, co prowadzi do nadmiernej eksploatacji zarówno automatyki, jak i naszych nerwów — ostrzega Sławomir Baran.

Fachowiec to jest to!
W przypadku wszystkich bram garażowych egzamin zda praktycznie każdy rodzaj automatyki. Nie oznacza to jednak, że można ją instalować w sposób dowolny. Napęd do bram segmentowych zawsze montuje się pod sufitem, łącząc ze skrzydłem ruchomym ramieniem. W wariancie bocznym miejsce na mechanizm znajduje się tuż nad nadprożem bądź na ścianie bocznej (napęd taki powinien mieć większą niż w wariancie górnym siłę ciągnięcia i pchania). Jeśli nie jesteśmy posiadaczami bramy rolowanej (sprzedaje się je wyłącznie z uprzednio zainstalowanym napędem elektrycznym), nie zdawajmy się na swoją intuicję — o pomoc poprośmy profesjonalną ekipę montażową, najlepiej certyfikowaną przez samego producenta.

Prowadnice po torze
Powinniśmy dołożyć wszelkich możliwych starań, by odpowiednio wypoziomować prowadnice, po których poruszają się drzwi garażu. Nieprawidłowości na tym etapie montażu poważnie utrudnią pracę napędu w przyszłości.
Stabilne podwieszenie pod sufitem szyn odgrywa zaś bardzo istotną rolę w przypadku bram segmentowych — jeśli ten element zbagatelizujemy, drzwi mogą w końcu wypaść z konstrukcji i wylądować na naszej głowie.

Bez prądu
Sytuacja, która może przytrafić się każdemu, to awaria prądu w momencie, gdy majsterkujemy w zamkniętym garażu. Takiej nieprzyjemności unikniemy, jeśli zastosujemy odpowiednie środki prewencyjne już na etapie montażu. Bramę taką można odblokować od wewnątrz cię­głem zainstalowanym obok szyny prowadzącej. Jeśli garaż nie ma oddzielnego wejścia, powinniśmy poprosić montera o założenie linki stalowej przymocowanej do klamki bramy, którą z kolei należy zabezpieczyć zamkiem z wkładką patentową. Możemy wykonać powyższe czynności lub po prostu zaopatrzyć się w zestaw zasilania awaryjnego, np. na baterie. kr

KONSERWACJA
• Bagatelizowanie kwestii konserwacji napędu to bodaj jeden z najczęściej spotykanych błędów. Szczególnie dokładnie powinniśmy się przyjrzeć mechanizmowi przeciążeniowemu oraz fotokomórce. Śnieg, mróz, kurz czy inne zanieczyszczenia mogą zakłócić pracę tych mechanizmów, przez co nie cofną one na czas drzwi w razie napotkania przeszkody. Efekt? W najlepszym przypadku porysowanie lub wgniecenie maski samochodu.
• Warto dokonywać też przeglądu bramy w stanie rozblokowanym.
Aby tego dokonać, pociągamy najpierw za linkę wystającą z wózka napędu, a następnie przesuwamy drzwi ręcznie. Jeśli nie potrzebujemy do tego zbyt dużej siły, a ich ruch w prowadnicach odbywa się płynnie — wszystko jest w jak najlepszym porządku.
• Pamiętajmy więc, że tylko regularna konserwacja zapewni bezproblemową pracę napędu przez długie lata.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB