Mozaika daje nam nieograniczone możliwości rozwiązań kompozycyjnych. Drobne, różnokolorowe kostki mogą stworzyć oryginalne ornamenty, scenki rodzajowe, a nawet całe obrazy, pozwalając zrealizować nam najbardziej bajeczne i niebanalne pomysły.
Mozaikę tworzą najczęściej małe, kolorowe kwadraciki o boku od 1 cm do 3 cm. Połączone są one siatką plastikową lub specjalnym papierem. Kupujemy je w „plastrach“ o różnych wymiarach. I tak np. płytka 30 x 30 cm składa się z 81 kwadracików 3 x 3 cm. Są także mozaiki o wiele bardziej fantazyjne, gdzie maleńkie elementy mają różne kształty, a całość albo ma charakter abstrakcyjny, albo przedstawia motywy roślinne, figury czy całe sceny.
Mozaikę możemy też wykonać samemu, tłukąc młotkiem różnokolorowe płytki ceramiczne. Uzyskane nieregularne, poszarpane brzegi kompozycji dadzą o wiele lepszy efekt niż wykończenie całości pod linijkę. Przede wszystkim jednak mozaika własnej produkcji przyciągać będzie uwagę swoją niepowtarzalnością i oryginalnością.
Przed przystąpieniem do klejenia mozaiki, warto zaplanować jej rozmieszczenie tak, aby w miejscach najlepiej widocznych była umieszczona główna kompozycja, natomiast wszelkie detale znajdowały się na uboczu.
Mozaikę układa się tak samo, jak glazurę. Praca wymaga jednak szczególnej staranności. Na pewno dużym ułatwieniem będzie zamontowanie na ścianie prostej i gładkiej łaty drewnianej lub aluminiowej przed ułożeniem pierwszego arkusza płytek (o ile równamy mozaikę do poziomu). Pamiętać należy o tym, aby uwzględniać szerokość spoin pomiędzy poszczególnymi arkuszami.
W zależności od rodzaju płytek i podłoża dobieramy odpowiedni klej. I tak, uelastyczniona zaprawa klejowa nadaje się do mocowania płytek na typowych podłożach mineralnych, takich jak tradycyjne tynki cementowe czy nieotynkowane mury z cegieł i gazobetonu. Do przyklejenia mozaiki na płytach gipsowo-kartonowych zastosujemy zaprawę o zwiększonej elastyczności i przyczepności. Natomiast do układania mozaiki marmurowej konieczne jest zastosowanie zaprawy klejowej na bazie białego cementu. Klej ten nie powoduje przebarwień nasiąkliwej okładziny z materiałów naturalnych.
Po rozprowadzeniu zaprawy na podłożu za pomocą pacy zębatej, należy przyłożyć doń arkusz mozaiki, lekko przycisnąć rękoma, a potem mocniej docisnąć łatą, zarówno w pionie, w poziomie, jak i po przekątnych arkusza. Dzięki dociskaniu łatą, cały arkusz przyklei się równomiernie, a poszczególne elementy nie zagłębią się nadmiernie w zaprawie.
Kolejnym etapem prac jest wypełnienie spoin mozaiki, czyli fugowanie. Można je rozpocząć co najmniej 24 godziny po zakończeniu przyklejania mozaiki (wcześniej należy usunąć ze szczelin pozostałości kleju). Doskonale nadaje się do tego celu fuga elastyczna lub epoksydowa, np. z serii Atlas Artis z innowacyjnym systemem Color Protect. Cechuje je zwiększona odporność na zabrudzenia, promieniowanie UV, przebarwienia, wykwity, na ataki grzybów i glonów.
Fuga epoksydowa ma także dodatkowe zalety: zwiększoną odporność na wycieranie, zabrudzenia, działanie olejów i detergentów oraz cechuje się wodoszczelnością, dlatego szczególnie polecana jest do przyklejania mozaiki w miejscach mokrych — w łazienkach, basenach. Fugi stosuje się w spoinach o grubości od 1 do 25 mm, doskonale więc nadają się do wypełniania przestrzeni między płytkami o nieregularnych kształtach. Dzięki krótkiemu czasowi wiązania, już po trzech godzinach od fugowania można rozpocząć czyszczenie okładziny.
Joanna Złoczewska, ekspert producenta chemii budowlanej
Atlas Artis Style to dekoracyjna fuga cementowa z efektem brokatowym, która sprawdzi się doskonale także w przypadku mozaiki. Dzięki niej można stworzyć spoinę, mieniącą się tysiącem świetlnych refleksów. Wszystkie dziesięć kolorów fugi z efektem brokatowym odpowiada wybranym kolorom spośród 31 wybarwień fug matowych. Używając jednego koloru fugi w dwóch wersjach, możemy stworzyć niezwykłą okładzinę w niepowtarzalnym stylu.
Intensywność efektu brokatowego zależy od rodzaju światła, jakie pada na fugę, od jego natężenia i kąta padania, a także od szerokości spoiny i miejsca, w którym znajduje się okładzina ceramiczna. Inaczej prezentuje się on na ścianach, inaczej na podłodze. Najlepiej widoczny jest przy oświetleniu punktowym, w świetle dziennym nabiera delikatności. Tak, czy inaczej, efekt jest niezwykły!
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez