Brama garażowa i mechanizm napędowy

2015-05-15 08:00:00 (ost. akt: 2015-05-15 08:12:34)
Brama garażowa i mechanizm napędowy

Autor zdjęcia: Faac

Budowa domu jest poważną inwestycją, warto więc, kupując dodatkowe wyposażenie, od razu dokonywać dobrych wyborów. W przeciwnym razie narazimy siebie na niepotrzebne nerwy, a budżet na dodatkowe wydatki. Jedną z takich wymagających rozpoznania decyzji jest zakup automatyki przydomowej. O czym więc warto wiedzieć przed wyruszeniem na zakupy?

Pierwsze napędy, które pojawiły się na polskim rynku, były bardzo drogie i kosztowały tyle, co duży fiat. Obecnie urządzenia te można kupić za ok. 2-3 tysiące złotych, więc stają się także coraz bardziej popularne.

Wraz z rozwojem i rozpowszechnieniem technologii, na rynku zaczęły pojawiać się, niestety, podróbki. Nawet, jeśli zakupów dokonujemy w uznanym sklepie internetowym, warto swój wybór skonsultować z profesjonalnym dealerem lub bezpośrednio z producentem. – Zakupy w sieci to oczywista wygoda, jednak nie zawsze możemy wówczas liczyć na fachowe doradztwo, tak bardzo ważne w przypadku napędów do bram. Zdarza się, że sklep internetowy lub użytkownik portalu aukcyjnego sprzedaje urządzenia bez autoryzacji, dlatego producent nie może wtedy zapewnić serwisu gwarancyjnego. Automaty do bram to takie urządzenia, których wybór najlepiej skonsultować z autoryzowanym monterem – oprócz gwarancji zyskujemy wówczas pewność dobrego doboru oraz poprawnego montażu urządzenia na bramie – wyjaśnia nasz ekspert Piotr Wiśniewski z firmy zajmującej się automatyką.

Nie daj się oszukać


Zakup bramy i napędu w miejsce zintegrowanej bramy automatycznej to nie tylko wygoda dla domowników, ale też amortyzacja domowego budżetu. Rynek oferuje na tyle dużo rozwiązań, że dla każdego skrzydła znajdzie się optymalne rozwiązanie, osobny montaż elementów pozwala zaś na większą elastyczność finansową oraz oszczędności. Przy czym oszczędności nie warto szukać na siłę. Zdarza się, że na półkach marketów znajdziemy napędy tańsze nawet o 20-30 proc. w stosunku do cen oferowanych przez dealerów. Atrakcyjne oferty dotyczą jednak zazwyczaj zestawów nieznanych producentów, najczęściej współpracujących głównie z dużymi sieciami sklepów. Tego typu napędy mogą być słabej jakości, co w połączeniu z brakiem wsparcia technicznego ze strony producenta często zniechęca instalatorów do montażu. Co więcej, oszczędności uzyskane na kupnie takiego sprzętu nierzadko są tylko pozorne. W razie awarii sprzedawca będzie musiał sprowadzić daną część na zamówienie, co skutkować będzie dodatkowymi kosztami.

Profesjonalny montaż bez nieporozumień


Prośmy o pomoc w wyborze profesjonalistę. Kiedy już dokonamy wyboru, pozostaje kwestia instalacji, konserwacji oraz warunków gwarancji. Ponieważ instalator dokonuje wszelkich regulacji oraz prawidłowego podłączenia do sieci, to on bierze odpowiedzialność za poprawność montażu. – Aby uniknąć nieporozumień zakres prac konserwacyjnych ustalamy już przy zakupie. Zdarza się, że do środka napędu trafiają różne zanieczyszczenia, dlatego zachęcam do regularnego czyszczenia sprzętu znajdującego się wewnątrz obudowy. Kiedy jednak zetkniemy się z awarią, a brama będzie częściowo lub całkowicie niesprawna, problem powinniśmy zgłosić odpowiedniemu serwisantowi – wyjaśnia Piotr Wiśniewski.

Bramy garażowe i ich napędy


Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów bram garażowych. Różnią się one przede wszystkim budową i sposobem otwierania. Wyróżnić możemy kilka podstawowych rodzajów m.in. bramy segmentowe, uchylne, rolowane, rozwieralne.

Bramy rozwieralne to bramy, które otwierają się na boki. Jest to najstarszy typ bramy garażowej. Otwarcie takiej bramy wymaga dużo miejsca, stąd powoli ten typ bramy odchodzi do lamusa.

Wśród bram segmentowych wyróżniamy bramy segmentowe górne i boczne. W czasie otwierania nie zajmują miejsca przed garażem. Bramy segmentowe sprawdzają się w garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę. Ponieważ są bardzo szczelne, można je montować w garażach, które są ogrzewane.

Bramy rolowane działają jak roleta okienna, zajmują najmniej miejsca i są wygodne w eksploatacji. Bramy rolowane kupuje się razem napędem.

I w końcu bramy uchylne – te bramy są najbardziej popularne. Do otwarcia takiej bramy potrzebne jest miejsce przed garażem. Dolna część bramy wysuwa się na zewnątrz garażu.
Najbardziej wymagające, jeśli chodzi o dobór prawidłowego napędu, są bramy skrzydłowe. Trzeba dokładnie znać parametry, aby nie popełnić błędu. Do najważniejszych parametrów należy długość jednego skrzydła, jego masa oraz słupki, na których będziemy instalować napęd.
Wymienione parametry wpływają w istotny sposób na montaż oraz, w przyszłości, żywotność siłownika.

Na rynku mamy trzy typy siłowników do bram skrzydłowych:
• z ramieniem łamanym,
• podziemne,
• śrubowe.

Aby siłownik działał bez zarzutu i był wygodny w użyciu, musi być profesjonalnie zamontowany. Podstawą jest przecież bezawaryjne funkcjonowanie. Ważne jest także, aby mechanizm pracował cicho i posiadał system awaryjnego wysprzęgania. To ważne, gdy w sieci zabraknie prądu.

kr

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB