Postawić szlaban piratom parkingowym

2011-04-22 12:36:14 (ost. akt: 2011-04-21 15:37:37)

Walka o miejsce do parkowania sprawia, że kolejne instytucje odgradzają własną przestrzeń. Wspólnoty mieszkaniowe również coraz częściej decydują się, by postawić szlaban kierowcom, którzy zajmują parkingi mieszkańcom posesji.

Szlaban pozwala na skuteczne zablokowanie wjazdu niepożądanych pojazdów, a jednocześnie jest łatwiejszy w obsłudze niż brama

Szlaban pozwala na skuteczne zablokowanie wjazdu niepożądanych pojazdów, a jednocześnie jest łatwiejszy w obsłudze niż brama

Autor zdjęcia: FAAC

Zanim wybierzemy szlaban, musimy dokładnie ocenić miejsce, w którym będzie on zamontowany. I nie chodzi tu jedynie o dobór kolorystyczny urządzenia do otoczenia. Pierwszą ważną kwestią, którą musimy ustalić, jest szerokość wjazdu. Im jest ona większa, tym dłuższego ramienia szlabanu będziemy potrzebować. Od tego z kolei zależy nie tylko wybór konkretnego modelu, ale też cały mechanizm jego działania.

Czym się różnią dwa rodzaje szlabanów
— Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje szlabanów, w zależności od sposobu ich funkcjonowania — wyjaśnia Waldemar Ostrowski z olsztyńskiej firmy oferującej bramy i szlabany. — Pierwszy to szlabany elektromechaniczne, drugi natomiast — hydrauliczne. W przypadku długich ramion, powyżej 4 m, najczęściej wybierane są szlabany elektromechaniczne. Można spotkać się także z tak długimi modelami hydraulicznymi, jednak ich ceny są dość wysokie.
Wśród szlabanów z krótszymi ramionami najpopularniejsze jak dotąd były także modele mechaniczne. Głównym powodem była różnica w cenie.

Milion wjazdów bez usterki
— Obecnie ten trend się zmienia.— szlabany hydrauliczne zaczęły tanieć, a jeden z czołowych producentów z Włoch wypuścił już na rynek model w cenie identycznej, jak szlabany mechaniczne tych samych rozmiarów — zapewnia Waldemar Ostrowski.
Dużą przewagą szlabanów hydraulicznych jest przede wszystkim ich większa żywotność. Takie modele do pierwszych przeglądów głównych kwalifikują się dopiero po milionie cykli pracy, liczonych jako pojedyncze otwarcie wraz z zamknięciem. Przy droższych modelach producenci dają gwarancję nawet do dwóch milionów cykli. Dlatego w przypadku dużej powierzchni parkingowej i znacznego ruchu pojazdów, co wymusza intensywną pracę szlabanu, rozsądniejsza wydaje się inwestycja w urządzenia hydrauliczne. Szczególnie jeśli wjazd nie jest szeroki.

Pilot otworzy nam więcej możliwości
Niezależnie od zasady funkcjonowania szlabanu, drugą nie mniej ważną kwestią jest sposób jego otwierania. Nie ma już na rynku modeli, które wymagałyby od użytkownika wysiadania z samochodu. Dominują natomiast dwa rozwiązania obsługi — za pomocą pilota albo karty zbliżeniowej. Większym zainteresowaniem użytkowników cieszy się pierwsza opcja. Przede wszystkim dlatego, że piloty działają z odległości nawet 40 m, co okazuje się szczególnie przydatne, jeśli chcemy otworzyć szlaban np. z balkonu naszego mieszkania, aby umożliwić wjazd odwiedzającym nas znajomym.

Szlaban vs. brama: zimowe starcie
Bramy wjazdowe są alternatywą dla szlabanów, nie zawsze jednak dobrą. Mało przydatne okazują się w miejscach intensywnego użytkowania, gdzie ich znacznie wolniejsza praca może okazać się wyjątkowo frustrująca dla oczekujących na wjazd. Kolejny minus takiego rozwiązania odkryjemy w momencie zaniku zasilania elektrycznego. Gdy taka awaria się przydarzy, musimy samodzielnie odbezpieczyć, zazwyczaj za pomocą kluczyka, a potem otworzyć wjazd. Podniesienie lekkiego szlabanu w porównaniu z przesuwaniem masywnej bramy, to jednak zadanie dużo łatwiejsze. Zimą, kiedy dają się nam we znaki silne opady śniegu, bramy wymagają znacznie większej troski. Brak skutecznego odśnieżania może po prostu doprowadzić do ich zablokowania w zaspach.

Krzysztof Bieniek

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB