Polacy zrozumieli, że warto ubezpieczać swoje mienie nie tylko od następstw nieszczęśliwych wypadków, ale ogólnie — od wszelkich zdarzeń. Najważniejsze to trafić na rzetelnego ubezpieczyciela, który wyjaśni nam ideę ubezpieczenia oraz przedstawi kilka ofert do wyboru. Pomoże też w dochodzeniu roszczeń powypadkowych, gdy spotka nas przykre zdarzenie.
Przezorny przedsiębiorca
Przedsiębiorcy mają możliwość zabezpieczenia się przed ryzykiem prowadzenia działalności gospodarczej. Mogą ubezpieczyć maszyny, budynki, wytworzony towar, szkody komunikacyjne, czy też szkody związane z oddziaływaniem zakładu na otoczenie.
Piękny pies, który gryzie?
Polisa dla psa lub kota? Oczywiście. Dzisiaj to już nikogo nie dziwi. Szczególnie jeśli mówimy o zwierzętach rodowodowych, uczestniczących w wystawach. Co obejmują takie ubezpieczenia? Na przykład zwrot kosztów leczenia zwierzęcia po wypadku, ochronę przed szkodami wyrządzonymi przez zwierzę, zwrot kosztów transportu do najbliższego weterynarza, a nawet pomoc w poszukiwaniu zaginionego zwierzęcia.
Niestety, zdarza się, że nasz czworonożny przyjaciel pogryzie inne zwierzę lub zaatakuje człowieka. Jeśli mamy wykupioną polisę OC, możemy liczyć na to, że koszty leczenia zostaną pokryte właśnie z polisy. W przeciwnym razie czeka nas rozprawa sądowa, którą właściciel psa zwykle przegrywa.
Jak wybrać, czyli która polisa jest najlepsza?
Najlepiej skorzystać z usług doświadczonej agencji ubezpieczeniowej. W jednym miejscu, podczas spokojnej rozmowy otrzymamy najkorzystniejszą i co najważniejsze dopasowaną według naszych potrzeb ofertę. Agent wykona dla nas kilka symulacji ubezpieczenia. Do nas należy tylko wybór tej najlepszej.
OWU, czyli ogólne warunki ubezpieczenia
Przed podpisaniem umowy przeczytajmy ogólne warunki ubezpieczenia (OWU). Spisane są tam wszystkie warunki dotyczące zawieranej polisy. Zwróćmy uwagę na zakres, ochroni to nas przed ewentualnym pokryciem szkody z własnej kieszeni.
Istotne zapisy w OWU dotyczą również procesu likwidacji szkody, które określają w jakim czasie należy zgłosić szkodę, jak dokonać zgłoszenia, jakich dokumentów będzie wymagał ubezpieczyciel i jakie są zasady likwidacji danej szkody – długość procesu i szczegółowe warunki.
Zbigniew Komor, właściciel Biura Ubezpieczeń Warmia.
Przed zawarciem umowy zawsze trzeba się zapoznać z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU). W dokumencie tym określony jest rodzaj i zakres ubezpieczenia, prawa i obowiązki stron oraz zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela. W OWU określone są także podstawy do wypłaty odszkodowania i innych świadczeń, a także ograniczenia oraz wyłączenia odpowiedzialności uprawniające do odmowy wypłaty odszkodowania.
Proces odszkodowawczy przebiega w kilku etapach. W zależności od tego jakiego typu jest szkoda majątkowa (np. zalanie, pożar, kradzież) powiadamy odpowiednie służby — policję, straż pożarną. I oczywiście ubezpieczyciela. Termin powiadomienia tego ostatniego zawarty jest właśnie w OWU. Zawsze warto to zrobić jak najszybciej. Ubezpieczyciel, po otrzymaniu powiadomienia o szkodzie, przysyła rzeczoznawcę, który dokonuje oględzin szkody i robi szczegółową dokumentację fotograficzną i opisową. Dokumentacja trafia do działu likwidacji szkód. Teraz sprawę przejmuje likwidator — szacuje wstępnie szkodę i podaje kosztorysową wartość odszkodowania. Jeśli wysokość odszkodowania nas satysfakcjonuje, w ciągu kilku dni pieniądze trafiają na nasze konto. Jeśli natomiast uważamy, że odszkodowanie jest zbyt niskie, mamy prawo się odwołać podając powód (np. nie ujęte w kosztorysie uszkodzone meble, przedstawiamy faktury za naprawę uszkodzonego sprzętu) . Odwołanie możemy złożyć także w przypadku, gdy ubezpieczyciel odmówi nam wypłaty odszkodowania. Zazwyczaj musimy to zrobić w terminie od 7 do 14 dni. Proces reklamacji trwa maksymalnie 30dni. Po przekroczeniu tego terminu, reklamacja uznana jest za zasadną. W przypadku sporu sprawa trafia do sądu, który rozstrzyga sprawę.
Bożena Kraczkowska
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez